Jak wzmocnić silnik? Zakuwanie na przykładzie BMW B58
Marzysz o unikalnym projekcie na czterech kołach? Sprawdź, jak zacząć swoją przygodę z tuningiem, ile to kosztuje i na co zwrócić uwagę, by nie przepalić budżetu!
Historia drag racingu sięga lat 40. XX wieku i Stanów Zjednoczonych. Po II wojnie światowej młodzi Amerykanie zaczęli przerabiać swoje samochody i ścigać się na prostych odcinkach ulic Kalifornii, najczęściej na opuszczonych lotniskach. Wszystko zaczęło się jako nielegalne wyścigi uliczne, które szybko zyskały ogromną popularność.
W 1951 roku powstała NHRA – National Hot Rod Association, która miała na celu ucywilizowanie tych wyścigów i przeniesienie ich z ulic na legalne tory. To właśnie wtedy ustalono standardowy dystans 1/4 mili (402,34 m) oraz pierwsze zasady i klasy pojazdów.
Kulturowo drag racing to nie tylko sport – to styl życia, który mocno wpisał się w amerykański sen o wolności, mocy i prędkości. Z biegiem lat ten klimat rozlał się na cały świat, w tym do Polski.
Wyścigi na 1/4 mili dotarły do Polski w latach 90., kiedy zaczęły powstawać pierwsze imprezy organizowane legalnie na zamkniętych lotniskach i torach. Początkowo była to bardziej zabawa dla entuzjastów, ale z roku na rok zainteresowanie rosło. Dziś mamy w kraju wiele profesjonalnych eventów, najbardziej popularne i widowiskowe wydarzenia organizują SCS Club Polska Grand Prix Polski oraz Amazing Events King of Poland
W Polsce ściga się zarówno amatorsko, jak i profesjonalnie – od codziennych samochodów osobowych po grube projekty przekraczające 1000 KM.
Podczas oficjalnych zawodów w Polsce auta startują w różnych klasach, aby rywalizacja była jak najbardziej wyrównana. Klasy są ustalane głównie na podstawie mocy, napędu i rodzaju pojazdu. Oto najpopularniejsze kategorie:
FWD / RWD / AWD STREET – Podział według napędu (przednia, tylna, 4×4)
STREET + – dla mocniejszych aut, często z większymi modyfikacjami, ale nadal na oponie ulicznej
DIESEL – osobna klasa dla turbodiesli
PRO FWD / PRO RWD / PRO AWD – auta przygotowane stricte pod wyścigi, często zbudowane od zera, z klatką bezpieczeństwa, wyścigowymi slickami i mocą przekraczającą 600–1000 KM
Extreme – klasa dla prawdziwych potworów z modyfikacjami bez ograniczeń, nawet powyżej 2000 KM
Motorcycles – motocykle ścigające się na tym samym dystansie
OPEN – klasa dla wszystkich, bez podziału na napęd czy moc
W niektórych zawodach dochodzą jeszcze klasy oparte o czasy ET (Elapsed Time) – np. klasa 12s, 11s, 10s, gdzie auta rywalizują w przedziale konkretnego czasu przejazdu.
W drag racingu nie tylko czas przejazdu się liczy. Podstawowe parametry to:
Reaction Time (RT) – czas reakcji od zapalenia zielonego światła do ruszenia.
Elapsed Time (ET) – czas przejazdu od startu do mety.
Trap Speed – prędkość pojazdu na mecie.
Najszybsi w Polsce zawodnicy w klasach PRO potrafią przejechać 1/4 mili w poniżej 9 sekund i dobić do 250-300 km/h na mecie!
Wyścigi na 1/4 mili to nie tylko walka o najlepszy czas – to styl życia, społeczność i ogromne emocje. W Polsce scena drag racingowa rozwija się z roku na rok, a poziom zawodów i projektów nie odbiega od tego, co widzimy na Zachodzie. Jeśli jeszcze nie byłeś na takiej imprezie – koniecznie musisz to nadrobić!
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Marzysz o unikalnym projekcie na czterech kołach? Sprawdź, jak zacząć swoją przygodę z tuningiem, ile to kosztuje i na co zwrócić uwagę, by nie przepalić budżetu!
Marzysz o unikalnym projekcie na czterech kołach? Sprawdź, jak zacząć swoją przygodę z tuningiem, ile to kosztuje i na co zwrócić uwagę, by nie przepalić budżetu!
Więcej powietrza = więcej mocy! Sprawdź, jak działają turbosprężarki i kompresory, czym się różnią i które rozwiązanie lepiej sprawdzi się w Twoim aucie